قد تبین الرشد من الغیٍ

علل اختلالات یادگیری شامل سه دسته هستند :

1.علل ارگانیک و بیولوژیک : که ممکن است به دلیل ضایعات خفیف مغزی باشد .

2.عوامل محیطی : تجارب کم ، تدریس ضعیف .

3.عوامل ژنتیکی : بدین معنی که احتمال ارثی بودن دربرخی ازموارد اختلالات یادگیری دیده شده است .

ویژگی های کودکان دارای اختلال یادگیری :

1. این کودکان بهره هوشی متوسط تا بالا هستند

2. از لحاظ حس های مختلف (بینایی و شنوایی ) سالم هستند

3. از امکانات محیطی و آموزشی نسبتا مناسبی برخوردارند

4. دارای ناهنجاری های شدید رفتاری نیستند

5. پیشرفت آموزشی این کودکان به طور قابل ملاحظه ای کمتر از بهره هوشی و امکانات آموزشی است که از آن برخوردار هستند و در واقع به نوعی ، تفاوت فاحشی بین توانایی هوش بالقوه آنان و عملکردشان در ارتباط با فرآیند یادگیری وجود دارد .

كودكاني كه دچار ناتوانی هاي يادگيري هستند، در حافظه شنوايي و بينايي شان نیز نقايصي وجود دارد. همچنین آنها اغلب رفتارهايي از خودشان نشان مي دهند كه نمايانگر آشفتگي هاي عاطفي در آنهاست.

اين كودكان از سازگاري هاي اجتماعي كمتري برخوردارند، براي جلب توجه ديگران راههاي نامناسب را انتخاب مي كنند، درباره قدرت يادگيري خويش در دروس مختلف نگرش منفي داشته و در فهم نقطه نظرات دچار مشكل مي باشند

باید دانست که اختلال یادگیری مجموعه ای از نشانه هاست و لذا نارسایی یا اختلال خاصی را در کودک یا زمینه ویژه ای از تحصیل او را مشخص نمی کند .بلکه نشان می دهد که کودک نیازمند کمک و آموزش ویژه ای است .

کودکان دچار اختلال یادگیری جهان را متفاوت و غیر معمول ادراک می کنند .طرح ها ی عصبی آنان متفاوت از کودکان همسال عادی آنها به نظر می رسد و شکست هایی در جامعه و مدرسه می خورند و نمی توانند آنچه دیگران در سطح هوشی مشابه انجام می دهند را بدون برخورداری از آموزش های ویژه انجام دهند .

این عقیده وجود دارد که کودکان پرتنش به دلیل نداشتن تمرکز کافی معمولا دچار اختلال در یادگیری هستند و این دانش آموزان در درس های تئوری و مفهومی مشکل بیشتری دارند .

بر این اساس در تحقیقی نشان داده شد از بین 101 دانش آموز دارای مشکل در یادگیری 28 درصد از آنها مبتلا به بیش فعالی یا ADHD بوده اند. این قبیل دانش آموزان به دلیل مشکلات در عملکرد شناختی معمولا نمرات درسی پایینی داشته و در کلاس درس نکات آموزشی را کمتر فرا می گیرند . بنا براین به والدین توصیه می شود پیش از کاربرد مهارت های آموزشی و یادگیری ، برای درمان اختلال یادگیری بهتر است ، از بیش فعال بودن یا نبودن فرزند خود اطمینان حاصل کرده و در صورت مبتلا بودن کودک به بیش فعالی ابتدا راهکارهای درمانی به کار گرفته شود و سپس به دنبال راه حل برای رفع اختلال یادگیری کودک خود باشند .

عللی را که برای شکست این کودکان در امر یادگیری شایسته ذکر است چنین می توان خلاصه کرد :

1.فقدان انگیزه لازم .

2.فقدان توجه و دقت لازم .

3.دقت بیش از اندازه به جزیی از کل .

4.فقدان هماهنگی لازم در حرکات .

5..جنب و جوش بیش از حد .

6.وراثت و مسایل ژنتیک .

7.مشکلات بیوشیمیایی .

8. عدم تعادل هورمونی .

انواع اختلالات یادگیری

1.اختلال دیکته نویسی

2.اختلال در خواندن

3.اختلال در ریاضی و حساب کردن

1.اختلال دیکته نویسی

دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند اما واقعیت این است که به دلیل تفاوت در نوع اشتباهات یک روش ویژه برای از بین بردن این اشتباهات و رفع آن ها وجود ندارد .به عبارت دیگر ،انواع اشتباهاتي كه كودك در درس ديكته دارد همه از يك نوع و يك سنخ نيستند .

انواع این غلطها عبارتند از:

وارونه يا قرينه نويسي

مشكل در تميز ديداري

ناكافي بودن دقت

غلطهاي مربوط به حافظه ي توالي ديداري

كم بودن حافظه ي ديداري

ناكافي بودن حساسيت شنيداري

مشكلات آموزشي

برای دستیابی به یک راه حل ساده برای رفع این اشتباهات ، پس از اطمینان یافتن از عادی بودن هوش

دانش آموز ، اشتباهات متعدد او را از روی دفترش یادداشت می کنیم و پس از تشخیص نوع اشتباه با استفاده

از تمرین های مختلف به از بین بردن این اشتباهات کمک کنیم .

2.اختلال در خواندن

اختلال در خواندن نشان دهنده مشکل اختصاصی فهمیدن و تولید مجدد علامت ها یا رمزهای کتبی است. این کلمه بر «دشواری در درک کلمات مکتوب» دلالت می کند و عارضه ای است که در کودکان برغم آموزش ، هوش طبیعی و فرصت های اجتماعی فرهنگی به صورت اختلال در خواند ظهور می کند.

اختلال در خواندن دو نوع می باشد :

1- نارساخوانی بینایی: این کودکان اختلالاتی در ادراک بینایی و حافظه بینایی دارند. در جهت یابی، تمیز اندازه و شکل، تشخیص کلمه به عنوان یک کل و پردازش بینایی و تجسم فضایی دچار مشکلاتی اند.

2- نارساخوانی شنیداری: این کودکان می توانند محرکهای بینایی را از یکدیگر تشخیص دهند اما نمی توانند بین شکل حروف و صداهای آنها ارتباط برقرار کنند. این کودکان در تشخیص صداهای گفتاری، ترکیب صداها، نامگذاری، پردازش شنیداری و ترکیب صداها برای خواندن کل کلمه و نیز درک قافیه ها مشکل دارند.

برای از بین بردن مشکلات مربوط به نارسا خوانی پس از تشخیص نوع نارساخوانی دانش آموز، می توان با استفاده از تمرین های مختلف مشکل نارسا خوانی را از بین برد .این تمرین ها شامل ،تمرین های مربوط به درک درست و تلفظ صداها ،تمرین های مربوط به تقویت حافظه شنیداری و توالی شنیداری ،تمرین های مربوط به ادراک ، تمیز ،حافظه و توالی دیداری و...می باشد .

3.اختلال در ریاضی و حساب کردن

اختلال در ر یاضی عبارت است از اختلال در تواناييهاي رياضيات كه در اثر آسيب ارثي(يا مادرزادي) فرايندهاي رشدي مراكز مغز كه زمينه رشد تواناييهاي رياضي است،بوجود مي آيد.

بايستي به اين نكته توجه داشت كه اختلال در حساب به ضعف در عمل محاسبه اشاره نمي كند ، بلكه عبارت است از نقص در مهارتهاي رياضيات وحتي وسيعتر از آن. كودكان مبتلا به اختلال در رياضيات معمولا در زمينه درك روابط فضايي دچار مشكل شديدند. در بررسي دشواريهاي رياضي اين گروه از كودكان، بايد به مشكلات درك بينايي و تفكر نيز توجه شود.

گاهي اوقات عوامل غير مستقيمي ،مانند بي توجهي و دشواري در خواندن، به ويژه براي حل مسائلي كه به صورت تشريحي بيان مي شود سبب دشواري در حل مسائل رياضيات مي گردد .مهم ترین نکته در درمان اختلال ریاضی استفاده از تمرین ها و بازی های ساده است که از طریق آنها با افزایش دقت ، توجه و تمرکز دانش آموز بخش عمده ای از این قبیل مشکلات برطرف می شوند .

گروه مشاوره و روانشناسی

پیش دبستان و دبستان غیردولتی رشد2

منابع

-زمانی ، مهرنوش .(1388). از اختلالات یادگیری چه می دانیم ، مجله بهداشت و روان ، خرداد ماه 1388

-عبدی ،فاطمه ، مهدی فر ، فاطمه.(1386). اختلالات یادگیری و بهداشت روان ،ترجمه و تلخیص ،مجله مشاور مدرسه ،دوره دوم ،شماره 4،تابستان 86 .

-اختلالات یادگیری و درمان آن ،مجله خانواده ،شماره 38،اردیبهشت 1390 .

-کارگر ،قنبر و همکاران .(1389) .بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حرکتی ظریف،بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلال یادگیری پایه سوم تا پنجم شهرستان میبد ،فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد گرمسار،سال4،شماره3،پاییز 1389 .

<-TagName->
+ تاريخ شنبه ششم خرداد 1391ساعت 18:11 نويسنده رسول خوشدست |